Mongstad HDD Landfall
Statoil ASA ontwikkelt een nieuw olieveld in de Noordzee. Voor het vervoeren van de ruwe olie, is er een nieuwe pijpleiding nodig naar de raffinaderij. Een onmisbaar onderdeel hiervan is de aanlanding naar Statoil’s Raffinaderij in Mongstad, Noorwegen. De aanlanding wordt gemaakt middels een gestuurde boring (HDD). Het contract is aangenomen door de boorafdeling van Visser & Smit Hanab’s (V&SH).
Geselecteerd op onze expertise betreffende complexe gestuurde boring
Statoil en Saipem hebben samen met V&SH een specifieke aanlanding ontworpen, om het mogelijk te maken een Ø92cm olieleiding in te trekken vanaf een pijplegschip dat in de Fens Fjord ligt, zodat de leiding kan worden aangesloten op de raffinaderij. Voor deze uitdagende klus is Statoil bij V&SH gekomen vanwege onze ervaring in complexe gestuurde boringen en het feit dat we in 2007 al een gelijksoortig project op dezelfde locatie hebben voltooid. Het contract tussen Statoil en V&SH is getekend in maart 2016. Ontwerpen en voorbereiden duurde de gehele zomer en in augustus 2016 is het werkterrein opgebouwd om te starten met het werk. In januari 2017 werd de pilotboring (Ø28cm) voltooid, en startte V&SH de eerste ruimfase van Ø71cm. De grote uitdagingen van dit project zijn de variërende rotsformaties en lagen die het moeilijk maken om het werk te voorspellen en de juiste strategie in te zetten.
Maatwerk noodzakelijk
Vanwege zowel het steile intredehoek van 24,5o als de diepte van het uittredepunt op 315 m onder de zeespiegel moesten afwijkende maatregelen worden genomen. Onder normale omstandigheden werkt deze 250tons HDD rig met een maximale intredehoek van 20 graden. Voor het Mongstad project heeft V&SH een stalen frame constructie ontworpen en geïnstalleerd om de benodigde hoek te realiseren. De diepte van het uittredepunt geeft nog meer interessante vraagstukken vanwege het drukverschil. Op 315 meter onder het zeeniveau, is er een grote waterdruk van circa 31 bar. Deze druk kan het zeewater het gat in duwen waardoor de cuttings terugstromen en het gat verstoppen waardoor de tools vast komen te zitten. Ook hier heeft V&SH een oplossing voor gevonden. Er zijn twee enorme zeewater pompen geïnstalleerd met uitgebreid leidingwerk waarmee de cuttings het gat uitgespoeld worden. Traditioneel ruimen is niet mogelijk vanwege de waterdiepte. Daarom zal V&SH het oorspronkelijke gat vergroten door middel van voorwaarts ruimen in drie stappen; doorsnedes van 71, 97 en 122 cm. Hierna kan de uiteindelijke installatie van de Ø92cm olieleiding starten. Dit gedeelte van het werk wordt door Saipem uitgevoerd ook in opdracht van Statoil.
Trots op technische primeur en positief teamwork
Het Mongstad-project is een technische wereldprimeur vanwege de extreme parameters: extreem harde rots vanaf 250 MPA in combinatie met het voorwaarts ruimen tot 122 cm. En dat over een lengte van 800 meter. V&SH gebruikt normaal 7-5/8” boorpijpen, maar vanwege de specifieke eigenschappen van dit project zouden deze boorpijpen kunnen bezwijken door wokkelen en metaalmoeheid. Onze engineers hebben samen met de klant en wereldwijde specialisten een robuuste oplossing gevonden voor deze unieke situatie. Gezien deze complicaties en uitdagingen, heeft het team in Noorwegen bewondering geoogst door iedere uitdaging aan te gaan, en met een glimlach het Noorse klimaat te trotseren.
Samen met de klant kijkt V&SH uit naar een succesvolle voltooiing van dit project en de Fens Fjord wederom te verslaan!
Contact
Voor informatie over dit project en wat wij voor u kunnen betekenen, kunt u contact opnemen met Maurits van Balen Blanken hoofd commercie Boren.
Per mail; m.van.balen@vshanab.nl of telefonisch via de afdeling Boren; 078-6417433