20171104_152918.jpg

Verhogen Leidingbrug Theemsweg

Ter hoogte van LyondellBasell Botlek Rotterdam ligt een leidingbrug op een hoogte van 7 meter. Omdat het spoortracé wordt verlegd van de Calandbrug naar de Theemsweg moest deze leidingbrug verhoogd worden van 7 meter naar 17 meter. Het treinspoor komt namelijk op hoogte te lopen boven de Theemsweg. In opdracht van Air Liquide / Port of Rotterdam was V&SH Industrie als maincontractor voor het project “Verhogen leidingbrug Theemsweg” deze opdracht gegund.

Goede voorbereiding bepalend voor succes werk

In de voorbereiding van dit project hebben we onderaannemers en leveranciers hier vroeg bij betrokken en alle activiteiten tot in detail doorgenomen. Naast onderaannemers en leveranciers kende het project vele stakeholders met invloed op het project. Denk aan de brandweerkazerne die naast de projectlocatie zit de en de vele kabel- en leidingeigenaren in het gebied. Door alle eisen en wensen tijdig in kaart te brengen hebben we een gedegen plan van aanpak kunnen schrijven waar we gedurende de verdere voorbereiding minimaal aanpassingen aan hebben gemaakt.

Alle hindernissen overwonnen

Voorafgaand aan het hijsweekeind heeft Van Hattum en Blankevoort een nieuwe fundatie om de bestaande constructie gerealiseerd. Nauta Heeg heeft in Friesland twee nieuwe staanders van 17 meter hoog gebouwd die met een schip naar de Seinehave zijn vervoerd en daar door Mammoet op SPMT`s zijn geplaatst om de staanders naar de werklocatie te transporteren.

 

Ondanks de voorbereidingstijd zijn er in de aanloop naar het hijsweekend nog wat mogelijke showstoppers opgetreden. Rijkswaterstaat wilde de Calandbrug afsluiten waardoor de gevaarlijke stoffen route over de Theemsweg kwam te lopen. Dit was uiteraard niet mogelijk. Daarnaast ontstonden er problemen bij het uit bedrijf nemen van de leiding door Air Liquide / LyondellBasell daar de vervangende turbine niet wilde opstarten. Uiteindelijk zijn deze twee zaken opgelost en konden wij beginnen met het doorhalen van de leidingen.

 

 

 

Start werkzaamheden hijsweekend

Vrijdag 1 november 2017 is aangevangen met het aanvoeren van al het benodigde materieel. De 750-tons kraan was elders al voorzien van zogenaamde spanbokken zodat deze “snel” opgebouwd kon worden op zijn uiteindelijke locatie. Vanaf 19.00 uur mocht de weg dicht en is er begonnen met de inrichting van het hijsgebied. Voorwaarde van de kabel- en leidingeigenaren was dat het hijsgebied onder de te hijsen brug werd beschermd door middel van dragline-schotten. De 750-tonner is direct begonnen met het opstellen zodat deze om 7.30 uur hijsgereed was.

 

De goede voorbereidingen lonen

Vanaf 03.00 uur heeft ProRail het spoor vrijgegeven en is het hijsgebied volledig afgeschermd en konden wij de tweede kraan (500 ton) opstellen. Beide kranen waren om 7.30 uur gereed om te starten met het aanslaan van de brug. Om 8.30 uur was Mammoet gereed om te hijsen en werden de laatste bouten verwijderd. Na 15 minuten lag de brug op maaiveld en kon worden aangevangen met diverse werkzaamheden aan de brug die klaar moesten alvorens de brug weer omhoog kon.

In dezelfde periode zijn de oude portalen verwijderd en de nieuwe over de ankers geplaatst. Dankzij voldoende aandacht voor maatvoering pasten de nieuwe portalen “zuigend” over de ingestorte ankers.

 

Spools van onze Prefab in Veendam

Anderhalf uur eerder dan gepland ging de brug omhoog en werd met het aanbrengen van de laatste bouten vastgezet op 17 meter hoogte .

Na demobilisatie van alle zaken was om 21.30 uur de rust teruggekeerd op de Theemsweg. De dag erna startten de steigerbouwers om beide nieuwe portalen volledig in de steigers te zetten zodat wij daarna de nieuwe pijpspools aan konden brengen

Op maandag kwamen de maximaal geprefabriceerde spools vanuit onze Prefab in Veendam aan op het project met een speciaal transport, waarna deze met behulp van twee kranen (1 aan beide zijde van de brug) zijn gelost en ingehesen op hun uiteindelijke locatie.

 

Primeur voor automaatlassen P11

Alle lassen zijn uitgevoerd als zogenaamde gouden lassen (worden niet op druk getest) en worden volledig onderzocht d.m.v. Phased Array, TOFD en Magnetisch. Dit omdat de werkzaamheden in openbaar gebied plaatsvinden en er geen gebruik gemaakt kan worden van de “gebruikelijke” stralingsbronnen. De laswerkzaamheden zijn zowel in prefabricage als op site uitgevoerd zonder lasfouten. Een mooie prestatie, daar het de eerste keer was dat deze materiaalsoort (P11) is gelast met behulp van de automaat.

Door goede samenwerking een dag eerder op stoom

Het doel van onze opdrachtgever Air Liquide was om woensdag 15 november weer stoom te leveren aan de afnemers, maar door de nodige inspanningen van zowel Visser & Smit Hanab medewerkers als al onze onderaannemers (steigerbouw / voorwarmen / gloeien / NDO / tracing / conservering / isolatie en E&I) is het gelukt om de leiding al op dinsdag 14 november in gebruik te nemen en kon er weer stoom (78 bar 450 graden Celsius) geleverd worden. Aansluitend zijn de overige leidingen aangesloten (8” condensaat en 6” fuelgas) en op woensdag 22 November is het project lasdicht.

 

Klant tevreden, wij tevreden

Aansluitend volgen nog afrondende werkzaamheden en hierna kunnen we terugkijken op een fantastisch project wat tot volle tevredenheid van de klant en van ons is afgerond.

Voor meer informatie, mail naar onze hoofduitvoerdervan dit project; Leo van Asperen l.van.asperen@vshanab.nl